Тема: Розвиток моторики артикуляційного аппарату.
Мета:
розвивати рухливість артикуляційних органів (чіткість, спритність,
правильність рухів), дрібну та загальну моторику, фонематичне сприймання,
увагу, пам’ять, розвивати
міжпівкульну взаємодію;
навчитися відчувати
положення язика щодо інших
органів, виховувати
подовжений ротовий видих;
формувати поняття місця звука в слові, виділення першого і останнього приголосного звука в
слові, збагачувати активний та пасивний словник, інтерес до заняття.
Обладнання: дидактичний,
демонстраційний та мовленнєвий матеріал, дзеркало, олівці, вата, папір.
Хід
заняття
1.
Орг. момент.
Привітання J
(Налаштування )
Чи нам потрібно вміти гарно говорити, правильно вимовляючи всі звуки? Чому?
2.
Актуалізація і корекція опорних знань, навичок, умінь.
Повідомлення теми, мети, завдань. Актуалізація мотивації.
Дихальна гімнастика:
Під час проведення дихальних вправ
диференціюється носовий і ротовий вдих і видих.
Вправи - ігри
1.
Дмухання на «Гарячий чай» -афу-ф-ф.
2. Здування з долоні
пелюсток, маленьких клаптиків паперу.
3. Здування зі столу клаптиків паперу.
4.Тренування інтенсивного переривистого видиху з вимовою: Фу! Фу! Фу! Фу! Фу!
5. Підтримування пушинок у повітрі силою ротового видиху.
6. Перекочування силою видихуваного повітря олівців по столу
(«Футбол»). 7. Надування
кульок «Хто вправніший?»
Гра « Відтворити
ритм»
Педагог
олівцем відтворює прості
ритми (діти по черзі їх наслідують).
Оцінювання один
одного.
Гра «Де живе
звук ?»
(визначення місця звука на слух в даних словах та
самоперевірка під час демонстрації)
3. Вивчення нового
матеріалу.
1) Артикуляційна гімнастика (в малюнках)
Правила арт. гімнастики:
- виконуємо чітко за зразком;
-
кожну вправу повторюємо 5 – 10 раз.
Виконання наступних вправ:
1. «Лопатка
2. «Голочка
3. «Голочка
- Лопатка»
4. «Годинник»
5. «Гойдалка»
6.
«Чашечка»
7.
«Смачне варенняя»
8.
«Чистимо зубки»
9.
«Маляр»
10. «Коник»
11. «Грибочок»
12. «Барабан»
Оцінювання вчителем.
2). Вірш Шевченка Т.Г. «Дивлюся, аж світає» (спроба вивчити куплет з опорою на мнемотаблицю)
Пояснення і унаочнення незнайомих слів та виразів (світає,
край неба палає, гай)
3). Кінезіологічні
вправи (гімнастика мозку)
Вправи типу «Кулак - ребро - долоня»
Вправа «Поплескали-погладили» (загальна моторика)
(Одночасне виконання
обома руками різних рухів )
Вправа «Кільця» (дрібна моторика)
Вправу виконують у прямому і в
зворотному порядку, а потім в
ускладненому варіанті. В такт
рахунку ліва і права руки роблять одночасні різноспрямовані рухи.
Самооцінювання.
Розширення активного словника:
Хто як пересувається?
·
людина (ходить);
·
заєць (стрибає);
·
птах (літає);
·
змія (плазує);
·
кінь (скакає);
·
риба (плаває).
Хто як їсть?
·
курка (дзьобає);
·
корова (жує);
·
собака (гризе, відкушує);
·
кішка (злизує).
·
змія (заковтує)
Завдання (сенкан):
Вибрати тварину:
1.
Хто?
2.
Який (а)?
3.
Що робить?
4.
Своє ставлення
5.
Синонім
(висновок)
Г
ра «Правильно - неправильно»
(Правильно-плеснути
, неправильно-тупнути)
2. Птах летить, машина їде, зелена коза,
велосипед іде, корова стрибає,
літак летить, кіт гавкає, собака спить, кішка повзає, грім гримить, сонце світить, дощ танцює.
Рефлексія.
- Що нового дізнались на занятті?
- Чого навчилися?
- Що було цікавим?
- Що було важким? Чому?
Підсумки.
Подяка
і похвала за роботу.
Тема: Формування навичок правильної артикуляції і постановки
звука Ш.
Мета:
розвивати фонематичний слух (вчити виділяти на слух серед інших звуків звук Ш; виділяти склади і слова з цим звуком); розвивати артикуляційний апарат (вчити правильно артикулювати звук Ш); розвивати дихання; розвивати увагу, зв’язне мовлення та логічне мислення; збагачувати активний словник; вчити складати речення за малюнком; виховувати бажання говорити правильно.
Обладнання: дзеркало,
дошка, таблиці предметні малюнки, палички; літера Ш; картки зі складами.
Хід
заняття
І. Орг. момент. МОТИВАЦІЯ J
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми і мети.
1.
Артикуляційні
вправи: ( в картинках)
§ «Хоботок»
§ «Парканчик»
§ «Лопатка»
§ «Чашечка»
§ «Смачне варення»
§ «Коник»
Самооцінювання
2.
Вправи для формування правильного дихання:
·
здмухувати вату з
долоньки
· дмухати на «чай» в паперовій чашечці
3.
Показ правильної артикуляції звука Ш:
Таблиця
артикуляції шиплячих звуків (№9)
Діти виконують
вправи перед дзеркалом і перевіряють,
підносячи долоню до ротика, чи теплий струмінь повітря.
4.
Вправи на закріплення вимови звука: Звуконаслідувальні Ш:
·
Робота з таблицею (№13)
1). Заспокой малят: «шшшшш»
·
Робота з таблицею (№12)
2) «Вітерець,
Вітерець, Вітрище»
-
Подуй на маленьке ведмежа тихенько, ніжно, наче легкий
Вітерець.
-
Подуй сильніше й голосніше, як дме Вітер, нагинаючи до
землі дерева.
-
Подуй, мов злий, дужий морський Вітрище, що дме з
величезною силою, піднімаючи високі хвилі.
Взаємооцінювання
( Правило піднятої руки)
5.
«Мікрофон»
Є звуки, які вимовляються за допомогою голосу. Як вони називаються? (Голосні)
Назвіть голосні звуки. (а, о, у, е, и, і)
Є звуки, які вимовляються за допомогою голосу та шуму.
Як вони називаються? (приголосні)
Діти, а звук Ш
голосний чи приголосний?
6.
Характеристика звука Ш
Звук Ш ---
приголосний, шиплячий, глухий, вимовляється з шумом.
Звук Ш позначається буквою Ш
Завдання: викласти літеру Ш
паличками
Гра «Злови звук Ш»
(підняти букву Ш, коли чуєш звук Ш)
Т, С, Ш, Ц, Ш, Ш, З, Ф, Ш,
ДЗ, Ш, С, Ш, Ш,
З
Гра
«Шумить - Хлопни ------- Не шумить- топни»
ША, СА, ШУ, ЗУ, ЦИ, ШЕ, ФЕ,ТЕ, ШІ, ШИ, ТО, АШ, ИШ
Назвати спільний звук
Каша, шафа, фарш, шуба, вірш, товариш
Визначити перший звук у слові
Шило, шум, шарф,
шапка
Визначити останній звук у слові
Аркуш, душ, лаваш,
наш
Гра «Повторялки» (можна відстукати)
Ша -----ша-ша Ша-ша ----------ша-ша-ша
ша-ша------ша-ша-------ша-ша
ша-ша-ша------ша
ша-ша-ша----------ша---------ша-ша
Фізхвилинка
Втер каже: «Шу-шу-шу! (Руки вгору. Погойдати, наче гілля дерев)
Я дерева колишу. (Потрусити кистями рук, наче листям)
Всі листочки обтрушу,
Шу-шу-шу-, шу-шу-шу! (Плавно
опустити руки, ніби падає листя)
Повторити
Ша – шапка, шафа, шахи,
шайба
Шу – шуба, шум, шухляда
Ше – шепіт, шелест,
шеренга (пояснить)
Скоромовка: На шафі – шапка, у шафі
- шарф.
Закінчи
слово:
(добавить – ша)
Ми- Ка-
Да- Ло-
Са- Гру- Афі-
Ната-
(відповісти одним словом)
Ким був раніше
кінь? (лошам)
Місце, де вчаться
діти? (у школі)
Там видобувають
вугілля. (шахта)
Що робить швачка? (шиє)
Що забиває хокеїст
у ворота? (шайбу)
Як називають
козацькі штани? (шаровари)
Читання з
передбаченням « Ведмідь
і мишка»
Робота з предметними картками:
1) Правильно назвати
зображення:
миша, сова, собака,
шафа, шоколад, капуста, шпак.
2) Шпак -
миша
Що спільного? ( тварини,
невеличкі, їдять зерно (пшеницю і ячнінь їсть і шпак)
Чим відрізняються? (колір,
покриття(шерсть, пір’я), дзьоб – рот, крила-їх відсутність)
3) Шафа – шоколад
Що спільного? (форма
прямокутника, на звук Ш починається, знаходження ( в приміщенні))
Чим відрізняються?
(призначення (меблі, їжа); матеріал, колір)
Пояснити приказку: «ШАНУЙ ЛЮДЕЙ - І
ТЕБЕ ШАНУВАТИМУТЬ»
Нейрогра
Одною рукою
гладить по голові, а другою похлопувати по животі
Сенкан
1)Хто? Собака Миша
2)Який? Вірний, добрий Сіра, мала
3)Що робить? Грається, біжить,
дивиться Чиститься, гризе,
бігає
4)Дієслово або фраза,що виражає ставлення. Захищає. Живе в норі
5)Синонім до іменника. Друг. Сіроманка.
Скласти речення зав малюнком.
ІІІ.
Рефлексія. (Самоаналіз роботи на занятті)
Чи вдалося
справитися з усіма видами робіт?
Що було важким?
Над чим потрібно ще
попрацювати?
Робота зі
схемою.
Розфарбувати
малюнок, у якому живе літера Ш.
Немає коментарів:
Дописати коментар