Опис досвіду роботи вчителя-логопеда
Олександрівської філії КЗ "Олександрівський ліцей №1"
Актуальна проблема сьогодення – зниження мовленнєвого розвитку дітей. Останні роки досліджень свідчать, що кожна третя дитина страждає на затримку мовлення або його порушення. Тому найважливішим завданням є підвищення ефективності корекційно – розвивальної роботи та співробітництва логопеда, педагогів і батьків.
головним
завданням вчителя-логопеда є:
· діагностичне
обстеження дітей з метою виявлення в них порушень усної та писемної
мови,комплектування груп в залежності від діагнозу;
· здійснення навчально
– корекційної роботи з дітьми – логопатами;
· надання логопедичних
послуг (консультативної та методичної) вихователям ЗДО та вчителям початкових
класів щодо запобігання та усунення порушень усної та писемної мови дітей;
· організація
консультативно – освітньої роботи з батьками дітей, що мають вади мовлення.
Свою роботу як учителя – логопеда базую на наступних
принципах:
- індивідуальний підхід
до дитини;
- взаємодія з педагогами і батьками;
- ігровий контекст занять - формування позитивної мотивації навчання.
Планування
роботи здійснюю з метою виправлення порушень
звуковимови у дітей та розвиток їх зв’язного мовлення.
Упродовж
навчального року роботу з дітьми веду за таким планом:
І. Розвиток загальної і артикуляційної
моторики.
ІІ. Виправлення
порушень звуковимови.
ІІІ. Розвиток фонетичної, лексичної і граматичної сторони мовлення.
Організовуючи роботу з дітьми, зважаю на інтереси учнів, намагаюся зацікавити їх та змотивувати до продуктивної праці. Тому обрала таку самоосвітню проблему: "Застосування інноваційних технологій під час корекційних занять з дітьми, які мають мовленнєві порушення".
Використання сучасних інноваційних технологій в освітньому процесі
допомагає урізноманітнити робочий процес та зробити його
ефективнішим, пробуджує і
підтримує у дитини інтерес до праці, підвищує мотивацію.
Застосувую на заняттях дієві форми, методи та прийоми, наприклад, відповідні дидактичні та мовленнєві ігри. Логопедичне заняття проводиться з використанням дихальних та артикуляційних вправ, вправ на розвиток дрібної і загальної моторики та психічних процесів. Також воно включає в себе роботу над звуками мовлення (постановку, автоматизацію, диференціацію, введення в зв`язне мовлення), розвитком фонематичного слуху, лексико – граматичним складом мови,зв`язним мовленням. Чітко визначені тема, мета, обладнання, хід заняття. До кожного завдання чи гри підбирається відповідний демонстраційний наочний матеріал. Усі заняття проходять в ігровій формі.
Логопедична
робота передбачає комплекс корекційно - розвиваючих заходів,
що містять різні форми й методи роботи з дітьми, що мають вади
звуковимови. Робота логопеда включає в себе також орієнтовні практичні
завдання, спрямовані на корекцію порушень звукосприймання, що сприяють
удосконаленню мовленнєвих і розумових здібностей дітей (уваги, сприймання,
пам’яті, різних операцій мислення: аналізу, узагальнення, порівняння,
абстрагування)
Використовуються такі форми роботи:
1.
індивідуальна
2. парна
3. групова
Пошук і використання активізації учнів на логопедичних заняттях та ефективності навчання.
У зв’язку з цим доцільно використовувати наступні методи
та прийоми:
Формування мотивації, яка є стимулом, від якого залежить результат.
Тому важливо викликати у дитини інтерес. Це казкотерапія, загадки, ребуси,
показухи, нейроігри та ін. різновиди роботи, що зацікавлюють дітей і дають
стимул до роботи.
Використання ігрових методів роботи: пісочної терапії,
казкотерапії, різноманітних логопедичних, дидактичних та ін. ігор. При цьому розвивається
мислення, увага, мовлення, інтелект. Гра робить процес цікавим та емоційним.
Дитина отримує власний досвід. Збільшується словниковий запас.
Використання різноманітних
засобів наочності: предметних картинок, сюжетних малюнків, мнемотаблиць, розрізних картинок(скласти ціле) та ін.
Це допомагає розвивати слухове сприймання,
пам’ять, увагу, а також розширювати словник і розвивати зв’язне мовлення.
Використання інноваційних технологій – це застосування сукупності методів, засобів і форм, які допомагають розвинути інтерес учнів до навчання; спосіб створення атмосфери, котра найліпшим чином сприяє ефективній співпраці.
Використання ІКТ дає змогу підвищити якість засвоєння певної інформації, формує навички практичного застосування набутих знань.
В роботу включаються три види
пам’яті: зорова, слухова, моторна. Завдяки музичному чи голосовому супроводу
формуються правильні мовленнєві звички та самоконтроль за власним мовленням.
Використання перфокарток у корекційній роботі логопеда.
Завдання використовуються і для діагностичної
роботи, і для корекційної роботи. Ця
робота направлена на активізацію пізнавальної активності.
Нейроігри, синхронізуючи роботу півкуль, покращують розумову
діяльність ( різностороннє тренування мозку), сприяють поліпшенню пам’яті та
уваги, полегшують процес читання та письма.
Логоритміка - рухливі
ігри та фізичні вправи у поєднанні з мовленням знімають втому і напругу;
вносять емоційний заряд; удосконалюють загальну моторику; допомагають виробити чіткі
координовані дії у взаємозв'язку з мовленням.
Мнемотаблиці - сукупність прийомів та способів, які спрощують запам’ятовування і
збільшують обсяг пам’яті завдяки
утворенню асоціацій, упорядкуванню інформації у вигляді комплексних візуальних
образів.
Використання кінезіологічних вправ (здоров’язберігаючих
технологій), які дозволяють виявити приховані здібності дитини,
розширити можливості головного мозку та підвищують ефективність корекційної
роботи логопеда.
«Читання з передбаченням» - вчить дітей спостерігати за навколишнім світом, пізнавати його глибше, бути уважними, роздумувати та прогнозувати розвиток певних подій на основі того, що вони вже знають, аналізувати власне передбачення, критично мислити.
«Мікрофон» - інтерактивна вправа, що дає можливість кожному висловлювати думку вільно, швидко й лаконічно. Слово надається тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон.
«Мозковий
штурм» – метод для розвитку критичного мислення, направлений на
активізацію розумової діяльності та творчої активності школярів.
Зміна різних видів роботи запобігає втомі та активізує діяльність і покращує результативність.
У логопедичній роботі використовую формувальне оцінювання, яке дозволяє підтримати навчальний поступ школярів, допомагає формувати впевненість у собі та виявляти сильні сторони дитини.
Краще діагностувати досягнення учнів на кожному етапі навчання та вчасно виявляти проблеми і, по можливості, їм запобігати. Особливо важливо підтримувати бажання дитини навчатися і прагнути досягти кращих результатів та не боятися помилитися.
Немає коментарів:
Дописати коментар